Deze route heb ik gecombineerd met een niet-oudespoorlijn-route.
de route van Lijn 73 NMBS en 300 000 SNCF loopt tussen De Panne (Adinkerke) en Duinkerke.
vermits het niet zo handig is om met de trein naar Duinkerke te reizen (tenzij je via Rijsel reist) heb ik de route gecombineerd vanaf Veurne.
echter kan je de route ook heen en terug rijden langs de oude spoorwegbedding.
we starten vanaf het station Veurne vanwaar je langs de velden via Les Moeres de grens oversteekt met Frankrijk.
hier kom je al snel in de vele gehuchtjes van Duinkerke, nl. Uxem en Téteghem.
richting de grensovergang
eens je route volgt, kom je uit in Coudekerque, hier kom je aan een "oude" spooroverweg.
opgelet! officieel is de spoorlijn nog in gebruik tussen Duinkerke en Leffrinckoucke (goederen)
spoorlijn 300 000 te Coudekerque
de spoorwegbrug te Coudekerque
vanaf hier rijd je op de Europese fietsroute 12 (die de hele Noordzee volgt) naast de spoorlijn.
iets voorbij Leffrinckoucke heb je rechts een staalbedrijf tot waar het spoor nog in dienst is, vanaf hier is het spoor ofwel in zeer slechte staat of uitgebroken richting Bray-Dunes
de Eurovelo route 12 (Noordzee route) langs de spoorwegbedding met de typisch Franse spoorovergangen
van hieruit volg je de duinenroute langs Leffrinckhoucke, Zuydcoote en Bray-Dunes.
waar de stationsgebouwen en de resterende stukken spoor de spoorlijn verraden.
even bijtanken kan ik aanraden in Bray-Dunes, door even linksaf te slaan kom je op de dijk uit met vele horeca gelegenheden.
het station van Zuydcoote
ex-overweg aan het station in Zuydcoote
hierna steek je de grens over met Belgie, waar ook meteen het fietspad langs de spoorlijn stopt. hier moet je rechtsaf richting het kanaal Plassendale-Duinkerke, vanwaar het fietspad je richting De Panne brengt.
aan het einde vindt je de sporenbundel van het station De Panne, waar overweg 121 nog getuigt van de spoorlijn richting Frankrijk.
Beeld vanaf ex-overweg 121 met zicht op de bundel De Panne en de oude overwegkeet.
Zowel te Veurne (start) als in De Panne heb je elk uur een trein richting Gent-St-Pieters.
Deze route heb ik gereden in de zomer van 2024.
de lijn 300 000 SNCF ofwel L73 NMBS is opgericht in 1862 door het Frans Keizerlijk decreet aan Chemin de Fer de Dunkerque a Furnes.
in 1869 werd er een internationale overeenkomst tussen Koninkrijk Belgie en Keizerrijk Frankrijk ondertekend, zodoende was dit 1 van de eerste Internationale spoorlijnen tussen de 2 landen.
de spoorlijn is in dienst getreden op 10 februari 1870.
in 1960 werd het internationaal reizigersverkeer opgeheven, met uitzondering van af en toe een toeristentrein (in wederzijdse samenwerking met SNCF en NMBS, er reed toen afwisselend materieel van beide spoorwegmaatschappijen)
in 1999 was er opnieuw goederenverkeer op de spoorlijn,
meer bepaald een vloeibaar-staaltrein tussen Duinkerke en de fabrieken van Cockerille in Charleroi.
dit project had echter geen succes en is definitief afgevoerd op 16 maart 2003, en is men begonnen met de sporen onbruikbaar te maken tussen De Panne en Bray-Dunes.
Sinds 2014 is het traject een fietsroute geworden en afgewerkt in 2018.
er zijn meermaals plannen geweest om de lijn te heropenen, val uit Franse kant.
maar gezien Infrabel de sporen allemaal hebben opgebroken op Belgische zijde lijkt me de kans nihil dat dit ooit weer in dienst zal treden.
een motorwagen van SNCF in Zuydcoote tussen de zanderige duinen.
1 van de laatst uitgereikte treinbiljetten in 1990
dienstregeling uit 1875, let op de vele verdwenen stations in België
het station van Zuydcoote
tijdens het kruisen van een ex-overweg passeerde de buslijn 20, die het huidige spoorwegtraject vervangt
tussen De Panne en Leffrinckhoucke
https://www.grenstreinbus.be/verslag-de-panne-duinkerke.php