Overslaan naar inhoud

L163 Gouvy -> Bastogne -> Libramont

13 maart 2025 in
L163 Gouvy -> Bastogne -> Libramont
fietsenlangsoudespoorlijnen
| Nog geen reacties

RouteYou Deel 1 (Gouvy -> Bastogne)

RouteYou Deel 2 (Bastogne -> Libramont)

We hebben het hier over de oude spoorlijn L163 van NMBS, die liep van

Sankt-Vith tot Libramont. ik neem je mee naar het overgrote deel, vanaf Gouvy tot Libramont, 2 mooi bereikbare NMBS stations waar er een RaVel is aangelegd.

we starten aan het station van Gouvy, het laatste Belgische station richting Luxemburg, ooit een bruisend station vol activiteit.


Het bedrijvige grensstation Gouvy in 1984


Het station Gouvy nu.


het monument vlak voor het station van Gouvy. een eerbetoon aan vroeger.

we moeten even een aanlooproute nemen, want waar voorheen de sporen vertakten van L42 (bestaande spoorlijn Rivage -> Luxemburg) liggen er heuvels. het is even een flinke klim van 11%, maar het zwaarste is dan achter de rug ! na 3,6 km vanaf het station Gouvy start de Ravel L163.

Een korte video vind je op de routeinfo op de site van RouteYou


A
an dit bord, waar de Ravel start, bevind zich ook een ruime parking en paar picknick bankjes

.

met een beetje verbeelding waan je je de tuffende stoomtrein van weleer

na 11 km (gerekend vanaf de start van de Ravel) 
kom je via het (niets van overblijvend) station Limerlé, het station Tavigny tegen.

een kleine stoppauze waard, het station is nu een privéwoning, 
waarvan de oude overwegkeet dienst doet als tuinhuisje.


het Station Tavigny


Overwegkeet 35 van de L163

we rijden verder richting Bourcy.
als je goed kijkt doemt hier en daar nog een restant op van de oude spoorlijn.
raadseltje: vindt je deze kilometerpaal? :p


de goed verborgen Kilometerpaal 10

een 600 meter voor het oude station van Bourcy, vind je een aftakking naar de Ravel 613 die naar Houffalize loopt, en eigenlijk moet ik zeggen “Tramlijn 504” 
(meer info onderaan bij de geschiedenis).


de vertakking Y.Bourcy, waar het spoor aftakte naar Houffalize. wie zin heeft in een extra klim, kan hier ook de Ravel volgen

zoals je wel hebt gemerkt rijden we in een grensgebied (met Luxemburg), even boven Bourcy komen we terug een vertakking tegen, die van Bastenaken-Noord, waar spoorlijn L163 en L164 samenkwamen.

zin om naar Luxemburg te rijden? L164 is ook een Ravel die uitkomt in het Luxemburgse Wiltz (waar er nog steeds een CFL treinstation is en je ook met het OV terug).
maar wij rijden verder richting Bastenaken, oftwel Bastogne.
op KM 30 van onze rit doemt het oude station van Bastenaken-Noord op aan het (onder wielerfans bekende) rondpunt.
hedendaags is dit een horecazaak.


Het station Bastogne-Nord

we zijn bijna aan het einde van deel 1…
dit betekent dat Bastogne-Sud in zicht is.


Het inritsein van Bastogne-Sud. het toch redelijk moderne sein verraadt dat de lijn niet zo heel lang dicht is

na 31 kilometers door vooral bebost gebied, bereiken we Bastenaken-Zuid.
het statige station is nu een fietspunt en een busstation.


het Station Bastenaken-Zuid


in plaats van een trein, zullen deze wachtende reizigers een bus zien

geniet gerust even van het mooie centrum, met de welbekende tank, snuif de oorlogshistorie op en sterk de innerlijke mens. het centrum heeft veel horecazaken waar je even kan opladen.


na 31 km smaakt een heerlijke lunch toch ?


Centrum Bastenaken

hierna keren we terug naar het station Bastenaken-Zuid, vanwaar deel 2 begint.

even wel waarschuwen, deel 2 is een PRE-Ravel (!)
dit wil zeggen dat de sporen zijn uitgebroken en het officieel een fietspad is, maar nog geen echte Ravel.
je zal dit merken dat de wegen nauwelijks geasfalteerd zijn en op sommige plekken moeilijk berijdbaar met een standaard fiets.

zie je dit niet zitten?
keer gerust terug langs deel 1, misschien wel naar Wiltz via de L164?
ondanks de mindere wegen, is dit stuk zo goed als vlak en makkelijk berijdbaar.


zoals je hier ziet, is het geen mooi geasfalteerd fietspad zoals op onze andere Ravel’s.


een ex overweg

waarom ik wél deze pré-Ravel aanraad? omdat je hier nog heel wat pareltjes van overblijfselen hebt zoals stopplaatsen, bewaarde stations, seinen…


in het struikgewas doemt de oude stopplaats Villeroux op


het oude station van Sibret. hedendaags zijn het rijhuisjes met het perron als tuintjes


de bekabeling in de seinkastjes op het perron van Sibret


het oude station van Wideumont, hoe leuk is het om je was op te hangen op een oud perron ?, let ook op het leuke kleine kerkje van dit gehuchtje

even verder zien we een seinbord opduiken,
wat betekent dat we ten einde van onze trip zijn.


rechts zie je het oude station van Bernimont, met links het bordje dat aangaf dat je binnen 400 meter het sein had voor toegang tot Libramont.


Het einde van Ravel L163…

in de verte tussen de bomen zie je de bovenleiding van de bestaande spoorlijn tussen Namen en Luxemburg, nl. Libramont…

deze tocht reed ik in September 2024.
zoals je kan zien was het weer niet 100% ideaal.

startpunt Gouvy is bereikbaar per IC trein vanuit Luik-Guillemins.
terugkeren vanuit Libramont kan via verschillende L en IC treinen, waarvan de belangrijkste de IC trein naar Namen en Brussel-Zuid
.


💡

Geschiedenis van de Spoorlijn

Spoorlijn NMBS L163 heeft een bijzondere geschiedenis,

het stuk wat wij bespreken, tussen Gouvy en Luxemburg is geopend in 1869 (stuk Libramont -> Bastogne) en verlengd in 1885 tot Gouvy, dit was toen nog onder Grande Compagnie du Luxembourg.

in 1915 is de volledige spoorlijn naar dubbelspoor gebracht om in 1938 terug naar enkelspoor te brengen.
de lijn liep ook officieel door tot Sankt-Vith vanaf 1917, 
door de Duitse bezettingsmacht voor de WO I doeleinden.
in 1944 werd dit stuk vernield en nooit hersteld. al van 1963 zijn de laatste restanten opgebroken.

in Gouvy komt de lijn samen met L42, die nog steeds in dienst is tussen Riavge en Troisvierges(L). maar ook verder had de lijn diverse aftakkingen.

in Bourcy heb je nu de ravel 613, wat feitelijk een tramlijn was.
hier reed de Tram 504 van de NMVB (Nationale Maatschappij van Buurtspoorwegen).
tussen Bourcy en Houffalize, net voor Bastogne-Nord (Bastenaken-Noord) heb je dan de splitsing met L164 naar Wiltz(L).
In Libramont heb je dan de L162 richting Namen en de L165 richting Athus.
De ex-spoorlijn L163 liep als een flyover over de L162.

De spoorlijn werd in de winter geteisterd door strenge winters, met sneeuwophopingen tot 3 meter, stonde de treinen soms urenlang geblokkeerd tot de sporen werden vrijgemaakt.
De spoorlijn was een mix van kleine stopplaatsen, maar ook volwaardige stations met goederenplaatsen en installaties voor de stoomtreinen te voorzien van water.

Leuk feitje; het station van Tavigny werd een draaischijf van het verzet tijden de tweede wereldoorlog, dankzij de toenmalig Stationschef (Dhr. Thys Arille)

Op het einde van de spoorlijn reden hier de motorwagens type MW43-45
in 1984 was het dan definitief gedaan met het personenvervoer tussen Gouvy en Bastogne. goederenvervoer bleef er reden tot in 1986 tussen Gouvy en Bourcy, en zelfs tot in 1991 tussen Bastogne en Bourcy.


daarna volgt er een speciaal feit; had dit goed afgelopen ging ik deze pagina niet moeten schrijven en tuften we misschien nog steeds per trein op de L163 tussen Bastogne en Libramont.

We schrijven 1993, de NMBS stelt bij de jaarlijkse controle vast dat de spoorlijn niet meer voldoet aan de veiligheidsvoorschriften en sluit de lijn Tijdelijk.
men legde vervangbussen in en zo werd dit de enige officiële vaste busdienst van NMBS.

men had nog steeds hoop om de spoorlijn ooit te heropenen, want tot in 2004 bleef het loket bestaan in Bastogne-Sud (Bastenaken-Zuid). 11 jaar nadat de laatste trein er halt hield.
de spoorlijn was toen definitief afgevoerd en in 2020 besliste de NMBS om de vervangende busdienst ook af te voeren.

sinds 2011 is het stuk Gouvy <-> Bastogne een Ravel.


infobord voor station Gouvy

het station van Tavigny

Houffalize, met de tramlijn op de achtergrond


motorstel Type 45 in een winters tafereel

💡

meer info?


Deel deze post
Aanmelden om een reactie achter te laten

Volgende lezen
Vennbahn