Waar we de Ravel's hebben in Wallonie, hebben we de "Groene" in West-Vlaanderen. Een initatief van de Provincie waar ze fietspaden aanleggen op oude spoorwegbeddingen.
1 van de mooiste Groene is de ex NMBS spoorlijn 62, tussen Torhout en Oostende. We beginnen onze toch in Station Torhout, waar de lijn vertakte met de huidige lijn 66 (Kortrijk-Brugge)
Station Torhout, vanwaar L62 samenkwam met de huidige L66 en de intussen verdwenen L63
Vanaf het station volg je een klein stukje het centrum tot aan het warandepark, vanwaar de fietsroute, en de oude spoorwegbedding, effectief begint.
De Kerk van Torhout
De rode paaltjes geven de route van de L62 aan.
Het eerste (ex-) station dat we tegenkomen is Wijndendale.
Een mooi bewaard stationsgebouw waar vandaag een restaurant is in gevestigd.
Station Wijnendale
Op weg naar Ichtegem kom je onderweg nog wat leuke herrineringen tegen van de spoorweggeschiedenis, de typische bruggen en af en toe nog een verborgen stukje signalisatie van een overweg.
Van het station Ichtegem is niet veel overgebleven, enkel de perronboord en de bushalte met daarop "Station" op vermeld, verraad dat hier ooit het station stond.
De typische spoorwegbruggen
een oud betonnen Sint-Andrieskruis van een (private?) overweg thv Wijnendale
Het voormalig perron van station Ichtegem
Een oud wachtershuisje aan de voormalige overweg van station Ichtegem.
Hierna rijden we verder richting Eernegem,
na het kruisen van de ex-overweg, waar er verder niks meer te zien is van de spoorweggeschiedenis, op een gerenoveerd wachtershuisje na.
Even voorbij komen we namelijk de "Stationsput" tegen
een grote vijver waar het water voor de stoomlocomtieven werd uitgepompt.
Vandaag is het een landschapspark met gelegenheden om even te rusten of een wandeling te maken, met een mooi eerbetoon aan de vroegere spoorweggeschiedenis.
Overweg met wachtershuisje tussen Ichtegem en Eernegem
Wachtershuisje thv Station Eernegem
Het landschapspark Stationsput is opgericht in 2022
De Stationsput, waar vroeger het water gewonnen werd voor de Stoomtreinen.
Het park staat vol met bankjes en picknick tafels, een ideaal rustmomentje.
In het overdekt rustgebouwtje vind je allerhande info over de vroegere spoorlijn L62
We rijden verder richting Moere en Gistel, waar je onderweg nog wat wachtershuisjes zult tegenkomen en een verdwaald spoorsein.
tijdens de zomermaanden (van 1 juni tem 31 augustus) loopt trouwens tussen Torhout en Moere een kunsttentoonstelling waar je langs het parcours van de L62 allerhande kunstwerken vind.
In Moere staat het Stationsgebouw er nog steeds.
Een verdwaald spoorsein
Het einde van de kunsttentoonstelling SPOOR (juni-juli-augustus)
Station Moere
Hierna rijden we verder via Snaaskerke en Stene,
In Snaaskerke heb je trouwens nog een mooi Viaduct.
Daarna kom je uit in Stene waar je via de industriezone het eindpunt van de L62 bereikt, namelijk de werkplaats van de NMBS in Oostende.
Het viaduct in Snaaskerke van de L62
De werkplaats van NMBS waar de L62 samenkwam met de L50, richting Oostende Station
Deze tocht deed ik in Juli 2025.
startpunt is Station Torhout, dat 2x per uur bereikbaar is vanuit Brugge en Kortrijk.
Terugkeren doe je vanuit Station Oostende, waar je meerdere treinen per uur hebt richting Brugge,Kortrijk, Gent, Brussel en Antwerpen
Spoorlijn 62, aangelegd als Internationale spoorlijn door
"Chemin de fer d'Ostende à Armentières
" in 1867
Parijs wou een rechtsreekse verbinding met Oostendeen plande hiervoor de aanleg van L62 van Oostende tot Torhout, om dan via L63 (Torhout-Ieper) en L67 (Ieper-Armentieres) richting Parijs te sporen
Echter, door de vrees van concurrentie door de West-Vlaamse Spoorwegmaatschappij werd L67 nooit volledig uitgebouwd, waardoor de rechtsreekse verbinding niet mogelijk was.
Als alternatief koos men dan maar om vanaf Torhout de L66 te kiezen via Moeskroen en Rijsel om Parijs te bereiken.
in de zomer van 1933 reden er 2 dagelijkse treinen tussen Parijs en Oostende via L62 met een grenscontrole in Tourcoing.
In Torhout was er nl. aansluiting met treinen vanuit Brugge, Blankenberge en Knokke
S'avonds was er nog een rit naar Rijsel vanwaar reizigers de nachttrein konden nemen.
Deze trein stopte ook in Lichtervelde voor aansluiting met de treinen uit De Panne en Kortrijk.
Tijdens de tweede wereldoorlog werd het spoor ontmanteld van 2 sporen naar 1 spoor.
Uiteindelijk reed de laatste reizigerstrein er in 1963, en de laatste goederentrein in 1967.
vandaag is het de bekendste fietsroute op een oude spoorwegbedding van West-Vlaanderen.
Station Ichtegem (1931)
Station Gistel