Overslaan naar inhoud

L86 Ronse - Basécles

25 augustus 2025 in
L86 Ronse - Basécles
fietsenlangsoudespoorlijnen
| Nog geen reacties

GPX ROUTEROUTEYOU Route

Het ooit grote treinknooppunt waar de NMBS lijnen 82,83,86 en 87 samen kwamen is nu helaas een klein eindstation geworden met 1 a 2 treinen per uur. 
enkel de lijn 86 kent hier nog zijn eindpunt, als onderdeel De Pinte - Ronse, maar tot 1988 liep deze lijn door tot Basècles. 

Helaas kent deze oudes spoorwegroute gedeeltelijk een RaVel, enkel in Wallonie 
Er zijn plannen voor de doortrekking van de fietsroute vanaf Ronse, maar voorlopig moet je dus even afwijken van de oorspronkelijke treinbedding.


Station Ronse, het oude stationsgebouw van Brugge.
(interessant weetje: de voorzijde dat je ziet in Ronse is de perronzijde van Brugge geweest)

We beginnen vanaf het imposante station van Ronse, dat trouwens het ex-stationsgebouw is van Brugge. 


Nu is Ronse een eindstation, ooit liepen deze sporen verder


Gezien vanaf de andere zijde van het kopperron, de oude spoorwegbedding waar er ook deels een fietspad is aangelegd sinds kort.

 
De goederenloodsen zijn stille getuige van het ooit bedrijvige station Ronse.

we nemen een stukje de bedding van spoorlijn 87, die we na 1 minuut al verlaten om de brug over te rijden, de aftakking L86. 

Van hieruit volg je de grote steenweg richting Leuze, doorheen het prachtig landschap van de Vlaamse ardennen rij je algauw de Waalse provincie Henegouwen binnen.
een stevige klim op een bepaald moment, maar de moeite waard.

Langs de grote steenweg rij je wel de hele tijd paralel met de oude spoorlijn.
mits wat zoek-, kunst- en vliegwerk vind je nog oude overblijfselen er van.


Hier tussen de bomen, achter het betonnen muurtje liep de L86, enkel de ballast tussen het onkruid is nog zichtbaar, de sporen zijn er helaas uitgebroken (ter voorbereiding aanleg fietspad?)


Op dit oude spoorwegbruggetje liggen als enige plaats nog de sporen.


De enige bewaarde sporen op de spoorwegbrug, vlak op de grens Vlaanderen/Wallonie 


Na de stevige klim wordt je beloond met een prachtig zicht over de Vlaamse Ardennen.

Eens aangekomen in Frasnes-Lez-Buissenal begint pas de echte RaVel. 
Gloednieuw trouwens aangelegd en geopend in 2023.
doordat deze Ravel nog nieuw is, vind je nog heel wat overblijfselen van de spoorweggeschiedenis. 
In Frasnes was er trouwens een grote suikerfabriek met een eigen aansluiting op de L86


Het station Frasnes-Lez-Buissenal


Zicht vanop het oude perron van station Frasnes, het STOP bord duid de overweg aan vanwaar de aansluiting ook kwam van de Suikerfabriek (geel gebouw op de achtergrond)


Langs de kanten vind je nog de overblijfselen zoals de ballast, hectometerpalen en kunstwerken                    (de bruggen) 


Langs de kanten vind je nog de overblijfselen zoals de ballast, hectometerpalen en kunstwerken                    (de bruggen) 


Langs de kanten vind je nog de overblijfselen zoals de ballast, hectometerpalen en kunstwerken                    (de bruggen) 


Het inhuldigingsbord van de Ravel en Pre-Ravel L86 in 2023

We rijden verder richting Grandmetz en Leuze.
in Leuze kwam spoorlijn 86 samen met de spoorlijn 94, die nog steeds bestaat.


Een van de oude overwegen op L86, met nog het typische wachtershuisje op de linkerzijde


Het station van Grandmetz, in huidige toestand een woonhuis


Ook het perron van Grandmetz is nog zichtbaar onder het onkruid, met de oude perronverlichting langswaar we verder fietsen op de oude spoorwegbedding.


Een nog bewaarde overweg tegen Leuze


Een prachtig uitzicht vanop de oude spoorwegbedding, duidelijk zichtbaar aan de hectometerpaal


Op dit punt kwamen lijnen 86 en 94 samen in station Leuze

Vanaf het station Leuze volgen we de aftakking verder van de oude spoorlijn 86 richting Tourpes en Thumaide.
In Tourpes rijd je onder de huidige spoorlijn HSL1 die Brussel met Parijs verbind.
de HSL1 ligt er sinds 1997, dus de L86 heeft hiermee nooit écht gekruist.


Langs de huidige perrons van Station Leuze vervolgt de RaVel L86 zijn weg verder naar Tourpes


Oud wachtershuisje in Tourpes


De kruising met spoorlijn HSL1, waar de Eurostar's heen en weer passeren


In Thumaide staat nog het wachthuisje voor de reizigers, dit was louter een stopplaats en geen station

Na Thumaide komen we aan in Basècles waar we samenkomen met de bestaande lijn 78. Hier eindigt dan ook de RaVel L86.

het dichtsbijzijnde station hier is het station van Blaton, vanwaar je terug huiswaarts kan keren per trein.


Langs de huidige perrons van Station Leuze vervolgt de RaVel L86 zijn weg verder naar Tourpes


Het station van Blaton


De perrons van Blaton, met op de achtergrond de gebouwen van de vroegere dienst Baan van NMBS.


Deze tocht deed ik in Juli 2025.
startpunt is Station Ronse, dat tijdens de week 1 a 2 X per uur wordt bediend vanuit Gent

Terugkeren doe je vanuit Station Blaton, vanwaar je kan reizen naar Mons(Bergen) vanwaar je elke richting (Brussel, Namen,...) terug kan.

💡

Geschiedenis van de spoorlijn

De Spoorlijn 86, Aangelegd tussen 1857 en 1861 tussen De Pinte (bij Gent) en Basècles-Carrières. 
Wanneer de Belgische staat in 1856 een concessie verleende om een spoorverbinding tussen Gent en Saint-Ghislain aan te leggen.

De "Compagnie du chemin de fer Hainaut et Flandres" legde het traject aanmaar in plaats van het geplande dubbelspoor, bestaat de lijn uit een enkel spoor door de financieel penibele situatie van de anonieme vennootschap.

In september 1861 was de volledige lijn, goed voor 85 kilometer sporen, al klaar. De lijn vormde de schakel voor Oost-Vlamingen en inwoners van de Vlaamse Ardennen om van en naar de Borinage te pendelen.

in huidige toestand nog bestaande tussen De Pinte en Ronse (niet-geelectrificeerd)
het baanvak Leuze -> Basècles is gesloten in 1985, Ronse -> Frasnes-Lez-Anvaing is gesloten in 1988, Frasnes-Lez-Anvaing -> Leuze in  2006 pas, op dat laatste stuk reden er nog lange tijd goederentreinen van de Suikerfabriek aldaar.

in Ronse, waar de L86 nu eindigt was er ooit aansluiting met meerdere spoorlijnen, zijnde de lijn 82 tussen Aalst en Ronse, lijn 83 tussen Kortrijk en Ronse en de lijn 87 tussen Zullik en Doornik via Ronse.



Station Ronse (jaartal onbekend) met zicht richting Oudenaarde-Gent


Station Frasnes-Lez-Buissenal (jaartal onbekend)

Station Grandmetz (1984)


Station Grandmetz (1985)

💡

Meer info?​


in 2014 waren er nog meer overblijfselen (qua sporen etc...).
op deze website kan je een leuke fotoreportage van toen bekijken:
https://www.industriecultuur.be/spoorwegen/spoorlijn86

Deel deze post
Aanmelden om een reactie achter te laten